PEDAGOG SZKOLNY

                        

Pedagog szkolny

 

mgr Anna Chohura

 

gabinet nr 17, I piętro

 

 

godziny pracy:

 

PONIEDZIAŁEK    7.45- 11.45

WTOREK                7.45- 14.15

ŚRODA                   7.45-14.15

CZWARTEK          9.40-14.10

          PIĄTEK                 7.45-11.45

 

 

zajęcia z p.H.Sikorą-Grabowska z PPP w Środzie Śl.

 

       

 

 

 

 

Przydatne linki dot. wychowania

http://ppp.powiat-sredzki.pl/PL/

Zaburzenia lękowe

http://ppp.powiat-sredzki.pl/system/obj/162_dziecko%20z%20zaburzeniami%20l%C4%99kowymi%20w%20szkole%20%20i%20przedszkolu.pdf

Depresja u nastolatków

http://ppp.powiat-sredzki.pl/PL/470/Materialy_dla_rodzicow_i_nauczycieli/#depres

Rozwód rodziców a dzieci

http://ppp.powiat-sredzki.pl/PL/470/Materialy_dla_rodzicow_i_nauczycieli/#rozwod

 

Jak pomagać dziecku w nauce - rodzice współtwórcami sukcesu szkolnego dziecka

http://ppp.powiat-sredzki.pl/PL/470/Materialy_dla_rodzicow_i_nauczycieli/#Jak_pomaga

O motywowaniu do nauki

http://ppp.powiat-sredzki.pl/PL/470/Materialy_dla_rodzicow_i_nauczycieli/#Zeby

 

 

adresy ważnych stron internetowych:

 

·        Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

ul. Wrocławska 2

55-300 Środa Śląska

Kontakt z Poradnią

tel. 71317 38 68, lub 71 399 15 80

e-mail: ppp@powiat-sredzki.pl

 

 

·        Rzecznik Praw Dziecka: www.brpd.gov.pl

 

·        Fundacja "Dzieci Niczyje": www.dobryrodzic.fdn.pl

 

 

 

Dla rodziców:

Gdybym mogła od nowa wychować dziecko, 

częściej używałabym palca do malowania, a rzadziej do wytykania.

Mniej bym upominała, a bardziej dbała o bliski kontakt.

Zamiast patrzeć stale na zegarek, patrzyłabym na to, co robi.

Wiedziałabym mniej, lecz za to umiałabym okazać troskę.

Robilibyśmy więcej wycieczek i puszczali więcej latawców.

Przestałabym odgrywać poważną, a zaczęła poważnie się bawić.

Przebiegłabym więcej pól i obejrzała więcej gwiazd.

Rzadziej bym szarpała, a częściej przytulała.

Rzadziej byłabym nieugięta, a częściej wspierała.

Budowałabym najpierw poczucie własnej wartości, a dopiero potem dom.

Nie uczyłabym zamiłowania do władzy, lecz potęgi miłości.


Diane Loomans, "Full Esteem Ahead" 
(z książki G. Dryden, J. Vos "Rewolucja w uczeniu", s. 230)

 

CZYM DZIECKO ŻYJE – TEGO SIĘ NAUCZY

 Jeżeli dziecko żyje w atmosferze krytyki, uczy się potępiać.

 Jeżeli dziecko doświadcza wrogości, uczy się walczyć. Jeżeli dziecko musi znosić kpiny, uczy się nieśmiałości. Jeżeli dziecko jest zawstydzane, uczy się poczucia winy. Jeżeli dziecko żyje w atmosferze aprobaty, uczy się lubić siebie.

Jeżeli dziecko żyje w atmosferze zachęty, uczy się ambicji.

Jeżeli dziecko żyje w atmosferze tolerancji, uczy się być cierpliwym.

Jeżeli dziecko jest akceptowane i chwalone, uczy się doceniać innych.

 Jeżeli dziecko żyje w atmosferze uczciwości, uczy się sprawiedliwości.

 Jeżeli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się ufności.

Jeżeli dziecko żyje w atmosferze akceptacji i przyjaźni, uczy się jak znaleźć miłość w świecie.

Wg Marii MONTESSORI

 

 

DEKALOG

DLA RODZICÓW i WYCHOWAWCÓW

 

·      Nie upokarzaj dziecka: bo ono, tak jak Ty, ma silne poczucie własnej godności.

·      Staraj się nie stosować takich metod, których sam w dzieciństwie nie akceptowałeś.

·      Pozwalaj dziecku dokonywać wyboru w miarę możliwości jak najczęściej.

·      Jeżeli zachowałeś się wobec dziecka niewłaściwie, przeproś je i wytłumacz się. Nie bój się utraty autorytetu, dziecko i tak wie kiedy popełniasz błędy.

·      Nigdy nie mów źle o dziecku, w szczególności w obecności innych osób.

·      Nie mów "zrobisz to, bo ja tak chcę" - jeżeli musisz czegoś zabronić, zawsze to uzasadnij.

·      Jeśli wydajesz polecenia dziecku, staraj się nie stać nad nim i mówić "z góry swego autorytetu".

·      Nie musisz być za wszelką cenę konsekwentny. I nie musisz być w zgodzie z innym dorosłym przeciwko dziecku, jeżeli wiesz, że on nie miał racji.

·      Gdy nie wiesz, jak postąpić, pomyśl, jak Ty poczułbyś się, będąc dzieckiem.

·      Staraj się być czasem adwokatem własnego dziecka.

 

Na podstawie: E. CYZ :Dziecko i jego prawa, ( 1992)

 

 

·       Bądź życzliwym, pogodnym, cierpliwym

przewodnikiem i towarzyszem swego dziecka

w jego kłopotach szkolnych.

·       Staraj się zrozumieć swoje dziecko: jego

potrzeby, możliwości i ograniczenia.

·       Spróbuj jak najwcześniej zaobserwować, czy

twoje dziecko ma trudności, na czym one polegają i co jest ich przyczyną - wyjaśnij swoje wątpliwości, omów spostrzeżenia na drodze konsultacji z psychologiem, logopedą, pedagogiem i w razie potrzeby z lekarzem.

·       Spróbuj pomóc swojemu dziecku - zaobserwuj w czasie codziennej pracy z dzieckiem, co jest najskuteczniejsze dla przezwyciężenia jego trudności: w razie potrzeby skorzystaj z literatury i fachowej pomocy nauczyciela - terapeuty, logopedy

·       Bądź w stałym kontakcie z nauczycielem swego dziecka i pedagogiem szkolnym.

·       Chwal i nagradzaj swoje dziecko nie tyle za efekty pracy, co za włożony w nią wysiłek oraz spraw, aby praca z dzieckiem stała się przyjemna dla was obydwojga.

 

 

 

"Traktuj dziecko tak jakbyś chciał, aby ono traktowało Ciebie."

Waldemar Łysiak

 

"Dzieci chowane bez pieszczoty, są jak kwiaty hodowane bez słońca."

Alfred de Musset

 

 

"Kochać człowieka to znaczy mieć czas, nie spieszyć się, być obecnym dla niego"

Hans Burki