LOGOPEDA SZKOLNY

Profilaktyka logopedyczna w przedszkolu w Ujeździe Górnym

Przedszkolaki w Ujeździe Górnym biorą udział w zajęciach logopedycznych,

na których usprawniają motorykę narządów mowy.

Gimnastyka buzi i języka”

czyli zabawne sposoby na usprawnianie narządów mowy.

Jedną z częstych przyczyn powstawania wad wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym jest niedostateczna sprawność narządów artykulacyjnych, przede wszystkim języka, warg, policzków , żuchwy, podniebienia miękkiego oraz koordynacja tych ruchów z oddechem.

Dzieci, których narządy mowy nie są odpowiednio sprawne często zastępują głoski trudne do wymówienia łatwiejszymi, ponieważ nie potrafią wykonywać precyzyjnie pewnych ruchów artykulacyjnych, dających w efekcie głoskę.

Dlatego tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju mowy u dziecka oraz przy okazji korekcji zaburzeń mowy pełnią ćwiczenia artykulacyjne – gimnastyka buzi i języka.

Bardzo ważną rolę odgrywają również ćwiczenia oddechowe.

Ćwiczenia oddechowe

Celem ćwiczeń oddechowych jest usprawnianie aparatu oddechowego, utrwalenie prawidłowego toru oddechowego, zwiększenie pojemności płuc, różnicowanie fazy wdechu i wydechu, wydłużenie fazy wydechowej oraz działanie relaksujące i uspokajające.

 

Przykłady ćwiczeń oddechowych:

·         Dmuchanie na płomień świecy.

·         Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.

·         Chuchanie na zmarznięte ręce.

·         Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.

 

Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych:

Ćwiczenia warg:

·         Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.

·         Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.

·         Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.

·         Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

·         Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.

 

Ćwiczenia języka:

·         Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.

·         Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.

·         Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej. Kląskanie językiem.

·         Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.

 

Ćwiczenia policzków:

·         Nadymanie policzków – „ gruby miś”.

·         Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”

·         Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.

·         Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

Ćwiczmy z dziećmi codziennie do 15 minut. Warto.

Logopeda

Agnieszka Mozgała

 

 

 

Nikt nie rodzi się po raz drugi przedszkolakiem

To, czego nie zrobimy dla dzieci

dla wychowania przedszkolnego,

nie zrobimy już nigdy ...

Stymulowanie rozwoju dziecka jest łatwiejsze

od liczenia późniejszych wad...

 Drodzy Rodzice!

Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie.

Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania.

Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania. Bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy (wad wymowy) należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.

Serdecznie zapraszam do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy w dużej mierze od Was Rodziców.

 

Godziny pracy logopedy:

Poniedziałek – 8.00 – 13.30

Wtorek – 8.00- 13.30

Środa – 8.00 – 13.00

Czwartek – 8.30 – 10.30 – Przedszkole w Ujeździe Górnym

Piątek – 8.00 – 13.00.

 

Logopeda Agnieszka Mozgała